Certyfikacje niewątpliwie podnoszą prestiż sprzedawanych produktów. Świadczą o tym, że artykuły spełniają restrykcyjne wymagania na różnych etapach produkcji i dorównują najwyższym światowym standardom jakości. Nie wszyscy konsumenci potrafią je jednak identyfikować. Wielu z nas nie wie, jakie treści ze sobą niosą i jak rzeczywiście wpływają na wartość zakupionego produktu. Za przykład weźmy kawę, czyli drugi (po wodzie) najpopularniejszy napój na świecie. Na jej opakowaniach coraz częściej znaleźć można oznaczenia typu organic, Rainforest czy UTZ.  Co one oznaczają?

Kawa organic – czyli jaka?

Organic to hasło, które w ostatnim czasie bije rekordy popularności, tak samo, jak bio czy eko. Organiczne mogą być artykuły spożywcze, ale i też kosmetyki, a nawet tekstylia. Takiego oznaczenia nie mogło zabraknąć na opakowaniach kaw. Certyfikat organic oznacza, że do wyprodukowania kawy nie zostały wykorzystane żadne substancje chemiczne typu sztuczne nawozy, pestycydy lub sterydy. Kawa organic jest tym samym wolna od szkodliwych dla organizmu substancji, a jej produkcja nie wpływa na degradację środowiska. Uprawa ziaren kawy organicznej wiąże się z poszanowaniem naturalnych ekosystemów i izolacją ziaren certyfikowanych od tych bez certyfikatów.

Co oznacza certyfikat Rainforest?

Często spotykanym oznaczeniem jest też certyfikat Rainforest Alliance. Wydawany jest on przez organizację, która skupia plantatorów trudniących się ekologiczną uprawą kawy. W praktyce oznacza, że uprawa ziaren prowadzona jest w taki sposób, by ograniczyć wpływ człowieka na destrukcję środowiska naturalnego oraz szanować zasady sprawiedliwego handlu. Producenci kaw z takim oznaczeniem mogą się zatem pochwalić nie tylko jakością produktu, ale i ochroną natury czy poszanowaniem swoich pracowników.

Co kryje w sobie symbol UTZ?

Certyfikat UTZ ma podobne cele i założenia, co Rainforest Alliance. Organizacja UTZ określa normy dla zrównoważonej produkcji kawy od momentu uprawy ziaren aż do sprzedaży produktu. Wyklucza wyzysk pracowników oraz zapobiega nieuczciwym praktykom rynkowym. Z jednej strony oznacza dbałość o ochronę środowiska, a z drugiej troskę o jakość życia pracowników. Poświadcza zatem odpowiedzialne podejście producentów kawy zarówno dla rolnictwa, jak i biznesu.